Praktik hos Royal School of Needlework

Artiklen er skrevet til broderibloggen.dk

RSNI efteråret 2011 tilbragte jeg 8 uger hos broderiorganisationen Royal School of Needlework (RSN). Gennem mit arbejde fik jeg enestående adgang til tusindvis af broderier i alle teknikker, daterende helt tilbage til 1400-tallet. RSN har en enorm samling af broderier fra hele verden, der siden skolens oprettelse i 1872 er skabt gennem donationer fra brodøser, samlere og deres familier og som nu ligger gemt i organisationens lokaler på slottet Hampton Court Palace i det sydøstlige London. Ud over samlingen huser paladset også RSNs undervisningslokaler og værksted. Værkstedet arbejder med reparationer og kommissioner for firmaer og private. I 2011 arbejdede man på det meget store og hemmelige projekt at sy blondeudsmykningen af Kate Middletons brudekjole.
Skolen har en bachelor uddannelse; en nyere uddannelse der arbejder med design og broderiteknikker. Derudover udbyder skolen Certificate og Diploma Course, der i moduler underviser en række broderiteknikker. Under min praktik supplerede jeg mit daglige arbejde med de første moduler af Certificate Course og prøvede kræfter med Crewelwork, Blackwork, og senere Silkshading og Goldwork.

goldwork samplerMit daglige arbejde bestod i gennemgang, fotografering og katalogisering af den meget store samling af broderier. Samlingen består af enhver tænkelig form for broderiteknik og stammer fra hele verden. Fra de største projekter til de mindste prøver, fra victorianske blonder og frem til stumpwork projekter kreeret og doneret i det 21. århundrede.

crewelJeg fik hænderne i de skrøbeligste perlebesatte charlestonkjoler fra 1920’erne, guldbroderiprøver fra Dronning Elizabeths II kroningskåbe og syprøver foretaget af 10 årige skolepiger i 1830, der viser deres evner indenfor korssting og navnebroderi. Det var et kæmpe arbejde at gennemgå alle skolens kasser med broderi og få indskrevet det i det nye elektroniske katalogiseringssystem. Det eksisterende system bestod af kartotekskort skrevet med sirlig håndskrift. De færreste kort havde billede med sig og en del kort var forsvundet i tidens løb. Samlingen var svært tilgængelig, både for de lærere, der gerne ville præsentere et udsnit til sine elever, og når nye tematiske udstillinger skulle sættes op. Under mit besøg bistod jeg i opsætningen af en udstilling, der skulle præsentere nogle af de nyerhvervelser skolen havde modtaget de sidste år. Temaet for udstillingen kunne ikke være kommet på et bedre tidspunkt, da mit arbejde førte mig ind i nogle af de kroge, som organisationen ikke har haft mandskab til at gennemgå i mange år. I disse kroge fandt jeg mange spændende donationer, der endnu ikke var ført ind i samlingen. Udstillingen udbyggedes derved løbende og fik i sin anden uge bl.a. tilføjet en kinesisk silkekimono, der forinden havde tilbragt det meste af ti år pakket ind i en pose på toppen af et skab. Daglige donationer blev også en del af mit arbejde. I to af mine otte uger modtog jeg nye genstande hver eneste dag. De bedste, eller mest interessante, blev bragt ind i samlingen og resten blev sendt videre til det forestående salg, som organisationen afholder med års mellemrum for at skaffe nødvendige midler til organisationen. Det sidste salg blev afholdt i november 2012 og indbragte organisationen 14.000 pund!

butikUdstillingsgenstandene er opstillet i studiet, hvor fastansatte brodøser arbejder på reparationer og kommissioner. Ud over de udstillede genstande er udstillingen også en præsentation af organisationens daglige arbejde, hvor de mest interessante projekter bliver vist frem for gæsterne.
Skolen er i høj grad et besøg værd. Adgang og rundvisning på de skiftende udstillinger skal bestilles i forvejen. Skolen tilbyder en lang række kurser, også én-dags- og weekendkurser, hvis besøget i London ikke er så langt. Og så skal man ikke glemme den lille butik, hvor man hurtigt for fyldt kufferten med inspirerende bøger, broderitilbehør og kits.